Een vraag, of vrijblijvend advies? Onze specialisten staan voor u klaar!
Veel oudere gebouwen bevatten asbest. Bij een renovatie, sloop of verbouwing is het verstandig over te gaan tot asbestverwijdering. Daarvoor dient u bij de gemeente een vergunning aan te vragen. In bijna alle gevallen dient u een rapport van een deskundig bedrijf te tonen bij de gemeente, waarin staat waar het asbest zich bevindt. Bovendien moet u een gespecialiseerd bedrijf inschakelen voor de asbestverwijdering.
Om te bepalen of er sprake is van asbest, zal eerst een asbestinventarisatie gedaan worden. Hieruit blijkt of er sprake is van asbest en welke soort.
Voor het verwijderen van asbest zijn vaak ook vergunningen nodig, denk aan een sloopvergunning.
Als alle vergunningen geregeld zijn, kan gestart worden met de daadwerkelijke asbestsanering. Op de dag(en) van de sanering zal het gebouw afgezet worden.
Na het verwijderen van het asbest, zijn er nog kosten voor het afvoeren van asbest.
Benieuwd met welke kosten u te maken krijgt bij een asbestsanering? Lees het hieronder.
In de meeste gevallen is er bij renovatie of sloop van gebouwen wel een vermoeden of het om asbesthoudend materiaal gaat. Om hier zeker van te zijn, wordt er een asbestinventarisatie gedaan.
Deze inventarisatie is verplicht als u werkzaamheden gaat of laat uitvoeren waarbij sprake is van verbouw of sloop aan een gebouw van voor 1 januari 1994.
De asbestinventarisatie duurt ongeveer 2 uur, afhankelijk van de grootte van het project. Na ongeveer 2 weken komt het asbestinventarisatierapport. Hierin staat of het om asbest gaat, waar het asbest zich bevindt en om welk soort asbest het gaat. Het rapport is geldig zolang het de actuele situatie vertegenwoordigd.
Als er asbest verwijderd gaat worden, moet er een sloopmelding gedaan worden bij het omgevingsloket. Het asbestinventarisatierapport wordt hierbij meegestuurd. Verder moet er in de melding worden aangegeven wat en waar gesloopt of verwijderd gaat worden, samen met een schatting van de hoeveelheid afvalstoffen die vrijkomen.
Als de asbestinventarisatie binnen is en de sloopmelding is gedaan, kan er begonnen worden met het verwijderen van het asbest. Dit wordt gedaan door een daarvoor gecertificeerd bedrijf. Met de je juiste vergunningen en tijdens de werkzaamheden met de nodige beschermingsmiddelen.
Na het verwijderen van het asbest dient dit volgens de regels afgevoerd en verwerkt te worden. Vaak wordt op de saneringslocatie een container geplaatst waar het asbest gelijk na het verwijderen in wordt geplaatst. Deze container wordt vervolgens opgehaald en gestort.
Het lastig om aan te geven wat de exacte kosten bedragen voor het saneren van asbest. De exacte kosten hangen af van bijvoorbeeld de bereikbaarheid. Een golfplaten dak met asbest verwijderen van een gebouw dat goed bereikbaar is, heeft een andere prijs dan asbest saneren op een binnenlocatie die slecht bereikbaar is.
Voor een indicatie van de kosten voor asbestverwijdering kunt u vrijblijvend een offerte aanvragen bij Hardeman Isolatie. Omdat de kosten afhankelijk zijn van de locatie en de hoeveelheid asbest, geven wij u graag een maatwerk berekening. Ook de aanvraag van de sloopvergunning kunt u met een gerust hart aan ons overlaten. Wij zijn uw partner bij asbestverwijdering!
De gemiddelde kosten bij een normaal, golfplaten dak bedragen gemiddeld € 7,- tot € 10,- per vierkante meter. Natuurlijk kan dit variëren afhankelijk van de grootte van het project en andere factoren.
Een vraag, of vrijblijvend advies? Onze specialisten staan voor u klaar!
Het verwijderen van asbest is een complexe procedure die zorgvuldigheid, expertise en naleving van wettelijke voorschriften vereist. Het proces omvat verschillende stappen:
De kosten variëren afhankelijk van factoren zoals locatie, bereikbaarheid en hoeveelheid asbest. Voor een standaard golfplaten dak liggen de kosten gemiddeld tussen €7 en €10 per vierkante meter.
Gezien de gezondheidsrisico's en wettelijke vereisten, is het cruciaal om asbestverwijdering aan professionals over te laten. Het is raadzaam om een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen voor een nauwkeurige kostenraming en veilige uitvoering van het gehele saneringsproces.